Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 Mai szösszenet (2008. 11. 15.)

A "média hatása" a közoktatásra - reakciók egy újabb rádióhír hallatán...

Végre egy nyugodtnak tűnő szombat délelőtt, főzéssel, rádióhallgatással. Az élvezet egészen addig tart, míg meg nem hallom a média újabb "agyszüleményét":

"Az interaktív táblák miatt fognak elbocsátani pedagógusokat!" -hallom a rádióból.
Sok minden elhangzott már a témával kapcsolatban, egy dolog mindig azonos,
a bűnbak: AZ INTERAKTÍV TÁBLA
Elgondolkodom, hogyan hangozhatott volna mindez évtizedekkel ezelőtt:
"Az irásvetítők miatt fognak elbocsájtani pedagógusokat!"
"A tantermekbe kerülő televíziók, magnók és cd lejátszók miatt fognak elbocsájtani pedagógusokat!"
"A térképek, lombikok, demonstárciós eszközök miatt fognak elbocsájtani pedagógusokat!"
Ugye ilyen mondatokra senki nem emlékszik? Miért? Ezek az eszközök is tömegesen kerültek az iskolákba, s ha kiszámolnánk, hogy mennyi, egy teljes iskola által tankönyvekre és füzetekre költött összeg, magunk is elcsodálkoznánk. Mégsem jutunk arra a következtetésre, hogy vissza a palatáblákat!

Nézzük egy kicsit az utóbbi időben felmerült problémákat a magyar oktatásban:

Egyre nehezebb a diákokat motiválni a tanulásra.
Egyre nehezebb fegyelmet tartani az órán.
Egyre több a többiektől leszakadó, egyéni fejlesztést igénylő tanuló.
Egyre nehezebb a növekvő tananyagmennyiséget megtanítani.
Egyre kevesebb idő jut gyakorlásra.

 MI A MEGOLDÁS?

 Tökéletes recept, azonnali megoldás természetesen nincs. Az oktatásnak mindenképpen módszertani megújulásra van szüksége. Az első lépések már megtörténtek. Számtalan intézményben megindult a kompetencia alapú oktatásra való áttérés. Az elmúlt évek EU-s pályázatai is ezt támogatták. Szűken meghatározva ez annyiban tér el az eddig megszokott módszerektől, hogy a tananyag megtanítása helyett a tanulók képességeinek, készségeinek a fejlesztése az elsődleges cél. Nem kizárólag! A megfelelő arányok megtalálásával.

 ...és itt kerül képbe a sajtó által folyamatosan szapult "interaktív tábla".
Miben segítheti az oktatást?

Segíthet a diákokat motiválni.
Ha dolgoznak a tanulók, mert érdekli őket, amit csinálnak, könnyebb a fegyelmezés.
Hatékonyabban szemléltethetünk, képek mellett animációkat, szimulációkat is megjeleníthetünk.
Könnyebbé teszi a módszerek közötti váltásokat.
Segít a differenciálásban.
A feladatok előkészítésével jóval  több idő jut gyakorlásra.

...és még sorolhatnám, de nem teszem. Minden fórumon igyekszem elmondani, hogy pedagógus nélkül az interaktív tábla semmit nem ér! Semmiképp nem helyettesítheti a pedagógust! Ezért nem is lehet oka pedagógusok elbocsátásának! Ráadásul 1-1 interaktív tábla ára 1 pedagógus 2, maximum 3 havi fizetése. Akkor miről is beszélünk...?

 A pedagógusok fizetésének biztosítása a fennartók feladata. Mint ahogy az intézmények felújítása is, bár erre léteznek pályázati források is. A táblák legnagyobb része pályázatok útján került és kerül az intézményekbe. Évekkel ezelőtt elhangzott, hogy az iskolák egyetlen lehetősége eszközparkjuk megújítására, illetve plusz pénzforrásokra, ha pályáznak! ...és teszik mindezt, így megújulnak. Eszközök, és módszerek terén egyaránt!

Az interaktív táblák nem szabad, hogy továbbra is a média "sztárjai" maradjanak. Ha nehezen magyarázható problémák adódnak az oktatás körül, elővesszük az interaktív táblát, mint okot.
Számomra ez lassan már több, mint nevetséges.
Ha szakad a plafon, vagy beázik az iskola, ha létszámleépítés van, vagy megszűnik egy intézmény, ha nőnek az óraszámok...


Tényleg elhisszük, hogy mindezekért az "interaktív tábla" lenne a hibás? Érdemes elgondolkodni rajta! Ha mindenhol máshol törekszünk a modernizálásra, elfogadjuk azt, miért nem tartjuk természetesnek, hogy az oktatásnak is meg kell próbálni lépést tartani? Persze átgondolva, tudatosan, és a  megfelelő módszerek használatával...

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.