Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Sok jó tábla egymás mellett is elfér...

2010.04.21

Az elmúlt időszakban a TIOP pályázatok megjelenése újból felkavarta a kedélyeket az interaktív táblákkal kapcsolatban. A pályázatokban résztvevők közül vannak, akik még csupán felülete ismeretekkel rendelkeznek, így a környezetükben lévő szakértőknek jelentős szerep jut a döntés meghozatalában. Nagy a felelősség. Naponta felmerül a kérdés: melyik a legjobb interaktív tábla? Melyik a legjobb szavazóegység?

Számomra nyilvánvaló, hogy erre a kérdésre nincs válasz, illetve sok jó válasz létezik.
Vigyáznunk kell azonban a minősítő kijelentésekkel, mert az összehasonlításokat számtalan szempont szerint végezhetjük. Leginkább arra kell törekednünk, hogy a felhasználás céljának megfelelő eszközt sikerüljön beszereznünk. Nem mindegy például, hogy az anyagi kereteink mit tesznek lehetővé.
Nem volna jó az sem, ha a pedagógiai célokat összekevernénk az "elkápráztatás" lehetőségével. Nem az a célunk, hogy a tanulók szájtátva üljenek a padokba, és ámulattal csodálják a pedagógust, hanem az, hogy a tanulási folyamat aktív részeseként hatékonyabban sajátítsák el azokat a tananyagrészeket is, melyek nehezebben érthetőek.
Éppen ezért nem az ilyen, vagy olyan interaktív tábla, hanem továbbra is AZ INTERAKTÍV TÁBLA használatáról kell, hogy beszéljünk.
Természetesen vannak különbségek, mint minden más eszköz esetében is. Ezek a különbségek lehetnek "kényelmi szempontok", és lehetnek a táblákhoz tartozó szerkesztő szoftverből  adódóak. A felhasználó pedagógusok már tudják, hogy az alapvető lehetőségeket minden táblaszoftver egyaránt tartalmazza.
Nem mindegy azonban, hogy az adott táblával/szoftverrel kapcsolatban mekkora a tapasztalat országos és világszinten. Jócskán lerövidíti a tanulási időt, ha van mihez "hozzányúlni", vagyis ha az interaktív tábla használatában előttünk járó országoktól, illetve a hazánkban először interaktív táblákhoz jutó iskoláktól, illetve pedagógusoktól lehet tanulni, mintafájlokat letölteni, ötleteket meríteni. 
A gyakorlott felhasználó már ezt is pontosan tudja, hogy a magyarul Nézőkéknek nevezett Viewer programok segítségével bizonyos szinten ez a probléma is áthidalható.
A pedagógusok többsége nem maga választja az eszközt, hanem pályázatok, közbeszerzések döntik el, hogy melyik intézménybe milyen tábla kerül. A helyzet tehát adott, azt a táblát kell használni, amelyik rendelkezésünkre áll.
Pontosan ezt teszem én is a tanfolyamok esetében, s próbálom nyomonkövetni a szoftverekben bekövetkező folyamatos változásokat is.
Úgy gondolom, a kerületünk jó példa rá, hogy a cím igaz, "sok jó tábla egymás mellett is elfér..." A kerület iskoláiban jelen pillanatban 182 interaktív tábla található, melyek részben a HEFOP pályázatok során, részben kerületi beruházás következtében kerültek az iskolákba.
Előfordultak azonban önálló intézményi beszerzések is. A 182 eszköz 8 különböző típusú táblából tevődik össze, s van olyan intézmény, ahol a véletlenek folytán 3 különböző táblatípus is megtalálható. A munka pedig folyik. Nincs rivalizálás, nincs folyamatos összehasonlítgatás, nem zöldebb a szomszéd fűje...
Mindenki azt használja, ami a rendelkezésére áll. Minderre bizonyíték a számtalan különböző táblán tartott bemutató óra, és a készülő módszertani kiadvány is.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.